Školní poradenské pracoviště je tým pedagogů a dalších odborníků, kteří se specializují na různé druhy problémů souvisejících (nejen) se vzděláváním. Poskytují poradenství žákům, rodičům i kolegům, koordinují systém péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a systém prevence ve škole. Školní poradenské pracoviště Církevní ZŠ tvoří výchovné poradkyně, školní metodičky prevence, speciální pedagog, školní psycholog a spirituál Přehled níže uvádí, s jakými tématy se na kterého člena poradenského pracoviště primárně obracet.
Výchovná poradkyně zajišťuje poskytování poradenských služeb pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a služeb kariérového poradenství. Obracet se na ni můžete, pokud by Vaše děti měly obtíže v učení i chování, případně doporučení z poradenského zařízení ohledně specifických vzdělávacích potřeb, požadavky na individuální plány apod. Pro žáky posledních ročníků zajišťuje také kariérové poradenství pro směřování dalšího vzdělávání.
Školní psycholog a speciální pedagog se zapojují do následujících činností: Spolupracuje s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných a následně jim nabízí podporu. Společně s třídními učiteli podporuje bezpečné klima ve třídě. Podílí se na přípravě a vede rozvojové skupinové aktivity na adaptačních a jiných kurzech, případně je nabízí i ve škole. Poskytuje úvodní poradenskou konzultaci dítěti, které ho samo vyhledá. Poskytne krizovou intervenci dítěti, které se octne v psychicky mimořádně náročné situaci. O vzniku této situace a poskytnutí intervence následně informuje zákonné zástupce dítěte. Vytváří podmínky k maximálnímu využití potenciálu dítěte. Provádí opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole. Průběžně mapuje ve škole vztah žáků k vyučovacím předmětům, výskyt sociálně patologických jevů apod. a konzultuje zjištěné údaje s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků. V případě potřeby informuje rodiče na třídních schůzkách, či mimořádným písemným sdělením. Poskytuje individuální konzultace i rodičům a dalším pečujícím osobám. V případech hodných zvláštního zřetele jako je například týrání či zneužívání dítěte, ohrožování mravní výchovy dítěte nebo zapojování dítěte do trestné činnosti podléhají tyto skutečnosti oznamovací povinnosti.
Školní metodikprevencekoordinuje aktivity školy v oblasti prevence rizikového chování a připravuje tzv. preventivní program školy. Jako rizikové chování se označuje agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií, kriminalita a delikvence, xenofobie a rasismus, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek (včetně kouření a alkoholu), netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, sexuální zneužívání a týrání.
Na metodiky se můžete obracet, pokud byste měli podezření, že je Vaše dítě ohroženo některým z těchto jevů, pokud by mělo problémy v kolektivu, nebo jste zaznamenali nějaké nejasné změny v jeho chování. Můžete na ně směřovat ale i obecné dotazy na zdroje informací k těmto tématům, případně dávat podněty na vzdělávací akce pro rodiče.
Kdy se na preventistku obrátit? ŽÁCI Když máš problémy se spolužáky. Když víš o někom, kdo potřebuje pomoc. Když si nerozumíš s učitelem. Když se dostaneš do průšvihu. Když se dostaneš do styku s návykovou látkou. Kdykoli Tě něco trápí…
RODIČE A ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI Když se chcete informovat o některé z forem rizikového chování, hledáte vhodnou literaturu a zajímavé zdroje. Když máte zájem o vzdělávání pro rodiče v některé z oblastí rizikového chování. Když nevíte, jak s dítětem mluvit o tématech rizikového chování. Když máte podezření, že je Vaše dítě ohrožené některou z forem rizikového chování. Když se Vaše dítě chová zvláštně a nerozumíte mu. Když Vaše dítě nerado chodí do školy, nebo dokonce ráno odmítá odejít z domu.
Spirituál a pastorační pracovník slouží školní bohoslužby, vedou duchovní programy, podílí se na meditačních dnech a jsou k dispozici žákům pro osobní rozhovory, ať už se týkají osobních problémů, školních problémů či duchovních otázek. Obrátit se na něj mohou i rodiče.
Kontakty na jednotlivé členy poradenského pracoviště najdete v samostatné záložce Kontakty.
Školní poradenské pracoviště je tým pedagogů a dalších odborníků, kteří se specializují na různé druhy problémů souvisejících (nejen) se vzděláváním. Poskytují poradenství žákům, rodičům i kolegům, koordinují systém péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a systém prevence ve škole. Školní poradenské pracoviště Církevní ZŠ tvoří výchovné poradkyně, školní metodičky prevence, speciální pedagog, školní psycholog a spirituál
Přehled níže uvádí, s jakými tématy se na kterého člena poradenského pracoviště primárně obracet.
Výchovná poradkyně zajišťuje poskytování poradenských služeb pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a služeb kariérového poradenství. Obracet se na ni můžete, pokud by Vaše děti měly obtíže v učení i chování, případně doporučení z poradenského zařízení ohledně specifických vzdělávacích potřeb, požadavky na individuální plány apod. Pro žáky posledních ročníků zajišťuje také kariérové poradenství pro směřování dalšího vzdělávání.
Školní psycholog a speciální pedagog se zapojují do následujících činností: Spolupracuje s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných a následně jim nabízí podporu. Společně s třídními učiteli podporuje bezpečné klima ve třídě. Podílí se na přípravě a vede rozvojové skupinové aktivity na adaptačních a jiných kurzech, případně je nabízí i ve škole. Poskytuje úvodní poradenskou konzultaci dítěti, které ho samo vyhledá. Poskytne krizovou intervenci dítěti, které se octne v psychicky mimořádně náročné situaci. O vzniku této situace a poskytnutí intervence následně informuje zákonné zástupce dítěte. Vytváří podmínky k maximálnímu využití potenciálu dítěte. Provádí opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole. Průběžně mapuje ve škole vztah žáků k vyučovacím předmětům, výskyt sociálně patologických jevů apod. a konzultuje zjištěné údaje s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků. V případě potřeby informuje rodiče na třídních schůzkách, či mimořádným písemným sdělením. Poskytuje individuální konzultace i rodičům a dalším pečujícím osobám. V případech hodných zvláštního zřetele jako je například týrání či zneužívání dítěte, ohrožování mravní výchovy dítěte nebo zapojování dítěte do trestné činnosti podléhají tyto skutečnosti oznamovací povinnosti.
Školní metodik prevence koordinuje aktivity školy v oblasti prevence rizikového chování a připravuje tzv. preventivní program školy. Jako rizikové chování se označuje agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií, kriminalita a delikvence, xenofobie a rasismus, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek (včetně kouření a alkoholu), netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, sexuální zneužívání a týrání.
Na metodiky se můžete obracet, pokud byste měli podezření, že je Vaše dítě ohroženo některým z těchto jevů, pokud by mělo problémy v kolektivu, nebo jste zaznamenali nějaké nejasné změny v jeho chování. Můžete na ně směřovat ale i obecné dotazy na zdroje informací k těmto tématům, případně dávat podněty na vzdělávací akce pro rodiče.
Kdy se na preventistku obrátit?
ŽÁCI
Když máš problémy se spolužáky.
Když víš o někom, kdo potřebuje pomoc.
Když si nerozumíš s učitelem.
Když se dostaneš do průšvihu.
Když se dostaneš do styku s návykovou látkou.
Kdykoli Tě něco trápí…
RODIČE A ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI
Když se chcete informovat o některé z forem rizikového chování, hledáte vhodnou literaturu a zajímavé zdroje.
Když máte zájem o vzdělávání pro rodiče v některé z oblastí rizikového chování.
Když nevíte, jak s dítětem mluvit o tématech rizikového chování.
Když máte podezření, že je Vaše dítě ohrožené některou z forem rizikového chování.
Když se Vaše dítě chová zvláštně a nerozumíte mu.
Když Vaše dítě nerado chodí do školy, nebo dokonce ráno odmítá odejít z domu.
Spirituál a pastorační pracovník slouží školní bohoslužby, vedou duchovní programy, podílí se na meditačních dnech a jsou k dispozici žákům pro osobní rozhovory, ať už se týkají osobních problémů, školních problémů či duchovních otázek. Obrátit se na něj mohou i rodiče.
Kontakty na jednotlivé členy poradenského pracoviště najdete v samostatné záložce Kontakty.